lördag 16 juni 2007

Teokrati i Kina

Idag är det nästan tvångsmäsigt beteende att tänka sig teokrati som jämställt med Islam, men då glömmer många bort att teokratiska stater varit mer än vanligt i förr-i-tiden. Traditionella stater har frodats, och dött ut, precis som alla andra stater under vår historia. Men istället för att fokusera på de mest välkända exemplen - Islamiska och antika Romerska teokratier, så kan det vara kul att titta på vad våra vänner i Mittens rike hade för verklighet.

Under Han-dynastins splittrade regering med palatsintriger, korruption och maktkamp var det inte lätt att vara medborgare. Förutom ovanstående problem led folket av sviterna från naturkatastrofer som slog hårt mot jordbruket och tillsammans med hård beskattning såg många bönder ingen annan utväg än att ge sig ut på rövarstråt. Landet var på väg mot katastrofens rand och tiden var mogen för en massrörelse.

Folket såg sig om efter en ljusning i tillvaron, något centralt att samla sig kring, och detta uppmärksammades av tre bröder. Dessa tre bröder, Chang-bröderna, beslutade sig för att bygga upp en rörelse, en rörelse som kunde vara ett alternativ till den korrumperade Han-regimen och återföra landet till den forna gyllne eran.

De grundade en organisation som skulle växa till en massrörelse med omspännande inflytande. Denna organisation var inte endast religiös till sin natur, utan hade även militära och administrativa funktioner. Organisationen var hierarkiskt uppbyggd, med de tre bröderna som ledare – med pompösa titlar som Himlens, Jordens respektive Mänsklighetens generaler. Det var således tal om en teokratisk stat.

Chang-bröderna var bekännande Daoister och fann inspiration från Huang-Lao, en Daoistisk intellektuell strömning bl a sammankopplad med Lao-tzu, men i synnerhet inspirerades de av Tai Ping Jing. Här fann de en profetia som skulle komma att verka som själva rörelsens ryggrad. Texten förutsåg världens slut och den därpå följande gyllene eran. Denna era skulle börja med att en person iklädd gult skulle krönas till kejsare och inaugurera den universella harmonins, den kosmiska öppenhetens och den stora fredens tidevarv. Chang-bröderna ansåg att detta skulle ske år184.

Tai Ping Jing anses vara den äldsta Daoistiska skriften. Den har emellertid inte blivit författad av en person utan flera har genom tiderna bidragit med sin del. Texten är religiös med en klar frälsningslära och inte avsedd för vanligt folk, d v s den får endast överföras till en prins med hög aktning. P g a denna omständighet sänder himlen med jämna mellanrum en vis man, eller vis lärare, till jorden som har till uppgift att informera den sittande regenten om lärdomarna ur Tai Ping Jing.

Det religiösa innehållet i texten är ofta tekniskt till sin natur i form av instruktioner för meditationer. Där finns även kapitel om odödlighet. Särskilt stor vikt läggs vid visualisationer, och då särskilt visualisationer på kroppen och de inre organen. Adepten bör här se sin kropp som skinande vit och utan någon form, som formlös luft. De inre organen ska däremot visualiseras som om de vore av jade. Senare ska dessa inälvor fyllas med influenser från de fem elementen. Det beskriv många olika tekniker baserade just på förhållandet kroppen/inälvorna, ofta med korrespondens till planeter, de fem elementen o s v. Syftet är att uppnå hälsa och förlängt liv, men ur religiös synpunkt kanske framför allt för att uppnå enhet.

Förutom de religiösa inslagen behandlas även moraliska och etiska problem. Särskilt betonas plikten att dela med sig. Men det är inte någon materiell givmildhet som eftersträvas, åtminstone inte i första hand. Det som åsyftades var att dela med sig av sina spirituella erfarenheter och det kunde inte nog betonas hur viktigt detta var. Det var en synd att bryta mot detta, en synd som innebar att inte endast syndaren skulle bli bestraffad, utan även dennes ättlingar. Självfallet hotades även de materiella egoisterna på liknande sätt.

Även andra regler fastställs i texten. Det finns vissa handlingar som särskilt bör undvikas: avsaknad av fromhet, att tigga, att äta avföring och urin samt att misslyckas med att producera barn. Barn får heller inte avlivas, särskilt inte döttrar. Detta beror på att varje man uppmanades att ha två hustrur i enlighet med yin/yang-teorin, d v s yang-man-jämn/yin-kvinna-udda. Även kyskhet fördömdes och alkoholintag uppmuntrades inte.

Det som däremot påbjöds var att leva ett långt liv, men det var endast under Tai Ping eran som verkliga åldringar kunde produceras. Men för att bli långlivad fanns det vissa krav som måste uppfyllas. Man måste leva ett moraliskt liv och reflektera över sina synder eftersom synderna ansågs vara orsaken till sjukdom. Hygien var viktigt liksom rätt diet. Man kunde även använda sig av den kinesiska medicinen, såsom akupunktur etc. Att lyssna på musik var även positivt eftersom de fem tonerna påverkade de inre organen på ett kreativt sätt. Det ansågs även vara bra att meditera över enheten.

Tillbaka till de strävsamma Chang-bröderna. Dessa reste runt och missionerande sin frälsningslära och utförde helbrägdagörelser. De uppmanade de nyfikna att bekänna sina synder under en offentlig ceremoni för att på så sätt få syndernas förlåtelse och bli befriade från sina sjukdomar. Då tillräckligt många konverterat sände bröderna ut fler missionärer och med tiden hade de lyckats få ett medlemsantal på hela 360 000 anhängare. För att hålla ihop alla dessa anhängare krävdes det naturligtvis en skicklig administration. Bröderna delade upp deras territorium till 36 distrikt med 10 000 eller fler individer, ledda av en fang (ledare eller magiker). Dessa underchefer tillsatte även de sina mellanchefer. Hela denna rörelse kallas för Tai Ping Dao.

Det efterlängtade året 184, då den gyllene eran skulle införas, nådde de religiösa och revolutionära förväntningarna sitt klimax. Chang-bröderna beslutade sig för att försöka uppfylla profetian med vapenmakt. De 360 000 anhängarna lindade gula tygstycken runt sina huvuden och marscherade ut i krig mot Han-dynastin. Färgen var gul eftersom Han-dynastins färg var grönt och den himmelska färgen gult; upproret kom därför att kallas det gula turban upproret. Upproret krossades dessvärre i sin linda eftersom de hade blivit infiltrerade av anhängare till regeringen. Dessa meddelade myndigheterna och tio dagar innan attacken skulle genomoföras anföll regeringsstyrkor. Detta medförde att flertalet av rebellerna blev tillfångatagna och avrättade. Av de tre bröderna var det bara den äldste som undkom. Trots sitt misslyckande lyckades ändå upproret att försvaga Han-dynastin tillräckligt mycket för att den skulle gå under. General Tsao Tsao som krossade upproret anställde de bästa rebellerna i sin elitarmé och byggde upp en egen dynasti – Wei-dynastin. Under all blodspillan kom även Tai Ping Jing, själva inspirationen till allt detta, att förstöras. Den sammanställdes inte förrän på 600-talet och då endast fragmentariskt.

Inga kommentarer: