Abraham Abulafia förespråkade en spirituell messianism till skillnad från den traditionella apokalyptiska uppfattningen om frälsaren. Men även om han ansåg att den personliga frälsningen var överordnad så hängav han sig ändå åt påståendet att han själv var den världslige messias. Det har tidigare ansetts att läran om personlig frälsning inom den judiska mystiken och dess religiösa filosofi inte varit närvarande förrän ca 1750, men modern forskning har påvisat motsatsen. Abulafia, som i sin tur (även i detta fallet) blev inspirerad av Maimonides och hans lärljungar, propagerade uppenbarligen för en sådan.
Det finns två kvaliteter profeten måste äga innan han kan kallas för messias. Först måste han bli smord av Gud med den s.k. smörjelsens olja. Detta är en förutsättning för att bli begåvad med profetism. Härnäst krävs det även att Gud kontinuöst konsekrerar honom och att folket, som ska ses som symboler för de lägre kroppsliga begären, hyllar honom som deras stora konung.
Men gudomlig smörjelse och kröning som konung är inte det enda som krävs i skapandet av en frälsare. Den extatiske kabbalisten beskriver processen med hjälp av termen mashiyah, och han påstår att just denna terms sanna innebörd går att likna med en spirituell upplevelse. Mashiyah betecknar tre skilda entiteter, varav den första är en transcendent sådan och de övriga två hemmahörandes i den mänskliga världen.
Den första betydelsen av mashiyah är ’det aktiva intellektet’. Som tidigare nämnts så är detta något hemmahörandes bland de medeltida filosofernas idéer. Det härrör ursprungligen från det grekiska nous poetikos, och kom att tolkas som en inre kapacitet, vilken stod att finna i själen och aktiverade den intellektuella processen. Därför kan ’det aktiva intellektet’ bli föreställt som en frälsare, även om det inte handlar om en person som sådan, utan om en objektiv spirituell kraft.
Union, eller kontakt, med detta ’aktiva intellekt’ är en fullfjädrad spirituell upplevelse, trots att detta kosmiska intellekt endast är det lägsta av tio. Det finns de som påstår att denna union, eller kontakt, pekar mot den kristna mystikens unio mystica.
Den andra betydelsen av mashiyah identifierar det ’aktiva intellektet’ med en himmelsk messias eftersom det har viss betydelse för uppenbarelser. Abulafia ansåg att detta intellekt var källan till alla intellektuella handlingar inom människan, men även uppenbarelsernas huvudkälla. På detta sätt kommer all den information det ’aktiva intellektet’ innehåller att tillhöra antingen en frälsande natur, liknande en inre spirituell förändring kan verka frälsande, eller ha en apokalyptisk betydelse. Det är denna transpersonella messias som är källan till kunskap som mystikern sammansmälter med samt hämtar information från. Abulafia berättar att det är sephiran Kethers ärkeängel Metatron som ska ses som en personifikation av det ’aktiva intellektet’. Härifrån emanerar ständigt, oavsett om man är medveten om det eller ej, intellektuella former till de lägre världarna.
Den tredje betydelsen av mashiyah är det ’materiella intellektet’. Det är den mänskliga själens messias eftersom den frälser själen från dess kroppsliga krafter. Detta är den messias som kommer att frälsa ”Israels folk” från de historiska konungarna. Metaforiskt förstått kan det sägas att det mänskliga intellektet inom varje människa kommer att frälsa deras själar från konungarnas styre. Dvs de materiella elementen inom människan, hans begär och föreställningsförmåga. Dessa kroppsliga delar är något som måste bemästras och är en del av det frälsande fenomenet. Kroppen, och dess begär osv, ansågs av Abulafia vara djurisk och således korrespondera med Satan.
Enkelt uttryckt kan det sägas att det som krävs för att bli en messias är att uppnå mystisk kontakt med, och kännedom om, alla ovanstående tre delar – samtidigt. De tre delarna kan enligt min uppfattning graderas nedifrån och upp på ett liknande sätt som psykoanalysen graderar det undermedvetna och medvetna, det övermedvetna samt det transpersonella medvetandet. I detta fallet korresponderar det undermedvetna med mashiyahs tredje betydelse – nämligen det ’materiella intellektet’; det övermedvetna med mashiyahs första betydelse – det ’aktiva intellektet’ inom själen; och det transpersonella medvetandet med den andra betydelsen – nämligen den gudomliga, eller himmelska, aspekten av det ’aktiva intellektet’.
Detta visar att mashiyah inte endast är en transpersonell transcendent kraft tillgänglig för alla, utan även att det är en intellektuell kraft som redan är inneboende i varje individ. Dvs alla kan potentiellt bli en messias.Något som tåls att tänkas på, eller? ...Dvs. vi har alla, SAMTLIGA, människor problem med än det ena, och än det andra och detta leder tillslut att prblemen till slut hopar sig till ouppnåeliga höjder, Det är därför vi vare natt måste hålla vigil och på dagen sträng uppmärksamhet. Ty det om det kommer inte från en av staten ihoppålad gammal grotta, utan det onda kommer från dig själv, ja, ifrån mig själv med.ellare rättare sagt - det onda är förvisso en autonom makt, men den ondes strategi går ut på att folket ska bli ignoranta rörandes hans befallningar oh lockelser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar