Det finns som bekant en hel del gamla grekiska myter som verkar mer eller mindre sannolika och osannolika. Ibland gränsar de till det absurda i så stor utsträckning att man börjar funder på om de verkligen trodde på dem själv, eller om de mer såg dem som sagor. Så därför ska jag försöka visa lite på hur grekerna såg på sina myter, och därigenom tränger vi djupare in i deras psyke och kanske tom förstår oss själva lite mer, och hur vi förhåller oss till skvaller t ex … Jag ska börja med att redogöra för varför grekerna trodde på sina myter eftersom detta är en förutsättning för att kunna diskutera hur denna tro såg ut. Insprängt bland mina rader finns det möjlighet att även frågan om kommer att besvaras. Även om jag anser att det är en omöjlig fråga att besvara eftersom människorna som individer alltid har varit just individer
Varför
Det som dessa författare egentligen menade att de förmedlade var en tradition och inte källor. Denna tradition sågs som sanningen helt enkelt eftersom den existerat en längre tid och var således en auktoritet. De använde sig förvisso av källor, men redovisade inte dessa. Det var istället författaren som ville ses som auktoriteten och källorna. Han var själva Ordet och således oantastlig.
För de läskunniga var detta naturligtvis en orsak till att de valde att tro. D v s eftersom de var övertygade om att författaren inte hade för avsikt att föra fram lögner. Men kanske framför allt eftersom de i författaren och det författade materialet såg en auktoritet. De trodde på berättarnas förmåga att förmedla sanningen och sanningen ansågs inte vara något oomkullrunkeligt utan var beroende på uttolkaren. Därför lade författaren så stor vikt vid att ses som auktoriteter eftersom det då automatiskt medförde en sanning. Man tvivlade inte på vad andra sa – om de var respekterade. På detta sätt fanns det en relation mellan sanning och
Då barnen vuxit upp och blivit medborgare kanske mycket av denna tidigt inlärde tro försvunnit, men man hade andra metoder för att hålla tron vid liv. Den offentliga teatern samt litteraturen är exempel på sådana forum. Man använde sig här av tre funktioner för att få lyssnaren att tro på myterna som berättades: 1. Att utveckla ett rigoröst resonemang (d v s de försökte få lyssnaren att förstå att man var seriös och inte sade vad som helst). 2. Röra lyssnaren genom retorik, (retorikerna spelar på lyssnarens känslor genom att vara entusiastiska, charmerande etc.). 3. Eller genom att referera till Homeros eller någon annan antik poet. (för att imponera på lyssnarna).
Myterna måste vara sanna, för hur kan någon berätta om något som inte är sant, något som inte existerat. Sanningen kan förvisso förändras, men det är omöjligt att tala om något som inte existerar. Om myterna är falska är det bara ett tecken på att de är inexakta, inte att de är falska helt och hållet. Ursprungligen var de kanske sanna, men eftersom de berättats så många gånger har fel smugit in sig. Oavsett om myterna är falska eller inte är irrelevant för berättaren och nedtecknaren eftersom det ansågs respektlöst att hävda att andras myter var falska.
Det kan väl sägas att grekerna trodde på sina myter eftersom de gärna ville se auktoriteter som förmedlare av sanningen, men även eftersom de hade blivit lärda att tro på dessa myter. Detta var en inlärning som hölls vid liv genom litteratur och teaterbesök även i vuxen ålder.
Hur
Det var således endast de som blivit utbildade som kände till myternas finare detaljer, resten hade bara fragmentarisk kunskap – d v s de kände till aktörernas namn och natur och kanske lite om deras äventyr etc. Det var särskilt under den hellenistiska perioden som mytologin blev föremål för de lärdas tolkningar. Folket däremot, tolkade fortfarande myterna hade fortfarande vidskepelsen till grund för sina tolkningar
I och med ovanstående, d v s de lärde tog över myterna, blev tolkningarna mer historiska och vetenskapliga, på detta sätt ’rengjorde’ de myterna och tog vara på det essentiella och djuptolkade detta i relation med särskilt samtiden, medan det osannolika i myten kanske inte betonades. De lärda kritiserade som sagt myterna, men detta berodde inte på att de trodde att de var falska. Det var snarare tal om något slags primitiv källkritik, där de försökte röna ut den bas som ansågs sann, eller mest rimlig.
Genom detta spekulerade i myterna bland de bildade uppkom det ideologiska eller retoriska bruket av myter – d v s de kom att verka som en idealbild att sträva efter. Här spelade myternas hjältar en stor och betydande roll. Det fanns de som tvivlade på gudarnas existens, men aldrig någon som tvivlade på hjältarnas existens. Detta eftersom man inte kände till gudarna och kunde således inte referera till dem rent personligt. Men hjältarna däremot var vanliga människor – förvisso med gudomlig inspiration och hjälp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar