onsdag 20 augusti 2008

Polisen skjuter skarpt

Eftersom jag tydligen skrivit i min titel att jag skulle rapportera något emellanåt om mitt privatliv känner jag mig nödgad att så också göra. Denna gång ska det handla om min närhet till en sk dramatisk händelse. För några dagar sedan på jobbet när jag nyss var på väg för att köpa mig lite snask i en godisaffär vid möllan hörde jag buller och bång från andra sidan av gatan och upptäckte att flera människor samlats för att beskåda ett spektakel där - vid fiskaretorget närmare bestämt. Så jag vände mig om.

Där förföljde flera poliser en halvnaken halvtjock kille med stor kniv svingandes ovanför sig. Polisen riktade sina pistoler mot honom och uppmanade väl honom att lägga ner sin kniv och avbryta sin lilla promenad. För det var inte mer än så, även fast tidningarna skrev att han betedde sig synnerligen farligt. Men framför, det håll han promenerade mot, fanns inga människor, bara en bänk.

Men det sket en av poliserna i och avfyrade sin pistol mot honom där han lugnt gick med sin kniv ovanför huvudet. Det blev en ordentlig smäll och publiken tog skydd, även de som stod bredvid mig på andra sidan gatan blev nervösa. Själv hann jag inte tänka så mycket på det så jag stod stilla. Mannen föll i alla fall rätt ner i gatan och blev snabbt omgärdad av polisuppbådet och hans eget blod som flöt ut runt hans ben. Fler polisbilar anlände. Varför vet jag inte? De hade väl tråkigt och ville vara med om en skjutning? Vad vet jag? Nödvändigt var det i alla fall inte eftersom mannen låg stilla och blev både omplåstrad och påtagen handfängsel. Sen gick jag vidare in i godisaffären och köpte mig några sk syrliga patroner – tyckte det verkade passande för tillfället ifråga … Bilden nedan visar kortet jag tog med min mobilkamera när polisen nyss skjutit, dvs. det är den som riktar sin pickadolla mot den nu liggande storskurken ...

Inga kommentarer: