måndag 8 september 2008

Fantasin får vingar

Det finns vissa namn på länder, samhällen och landskap som är av sådan karaktär att de får min fantasi att lägga i en extra växel. Det är ibland nästan som att bli berusad bara av att läsa namnet. Och även fast jag aldrig sett dessa ställen på riktigt är det ändå som om jag har en inre knytpunkt till dem, som om en navelsträng, eller flera egentligen, är fäst vi dem. Därför tänker jag roa mig själv, och möjligtvis er - om ni delar min glädje av det fantasieggande, genom att redovisa några namn på dessa ställen och sätta några bilder under dem. Det behöver inte nödvändigtvis vara fotografier, utan kan även vara konstverk av mer eller mindre klass. Men även om de naturligtvis inte kan göra namnt och min fantasi rätvisa är det åtminstone något. Det finns ingen egentlig rangordning mellan namnen, utan de kommer som de gör. Men jag slutar iallafall med det namn jag attraheras absolut mest av ... Nåja, nu börjar resan bland bokstavskombinationernas fantasieggande karaktär.


Söderhavet








Casablanca












Schwatzwald












Isfahan








Marrakech










Taklamakan












1 kommentar:

Anonym sa...

Detta var faktiskt namn på ställen som fick mig att drömma. Bilderna var inte dumma dem med. Och särskilt den andra bilden under titeln Södernavet påminde om Paul Gaugins tavlor från Tahiti med de blå bergen i bakgrunden. Jag trodde inte att de såg ut så på riktigt faktiskt. Otroligt. Du har en vacker fantasi Le Grand Maitre det måste jag säga. Så tack för drömstoftet du gav mig. Lägg gärna till fler bilder och namn är du snäll